קייטנת קיץ

קייטנת היער פועלת למעלה מ- 20 שנים בהצלחה הולכת וגוברת, בניהולה של טלי בצלאל – שושני.

הקייטנה פועלת ב-3 מוקדים: עין כרם, מודיעין (שילת) ומבשרת ציון.

קייטנת היער מגבירה את הביטחון העצמי של הילדים, מפעילה את הסקרנות שלהם וגם מלמדת ומרחיבה אופקים.

בכל שנה אנו “מבקרים” בתרבות אחרת, ולומדים אותה בפועל מזוויות רבות – האוכל, האמנות הפלסטית, המחול, המוסיקה, הארכיטקטורה, התאטרון… ובה בעת עסוקים גם בשדאות: הילדים לומדים להדליק גפרור ולשלוט באש (תחת פיקוח המדריכים), לומדים לעבוד עם אולר ומפסלת,  לומדים לטפס על קיר טיפוס ולהתגבר על הפחד בגלישה ב”אומגה” – והכל נעשה במקצועיות ובאחריות.

אנו מלמדים את הילדים לעניין את עצמם: הם יכולים להמציא, לבחור, להחליט, ליצור, להתנסות בעצמם ולפתח את הדמיון היוצר.

מתוך העשייה וההתנסות הילדים מעצימים את ביטחונם העצמי ואת תחושתם כי הם יכולים לפעול בעולם בעצמם, כל זאת מבלי להרגיש שהם בתוך מסגרת עם זאת, סדר היום שלנו מובנה ומגוון.  הצוות פוקח את עיניו ולבו לראות, לחוש ולקבל את הילדים (בהשפעת משנת החינוך האנתרופוסופית, שבה במקום עונשים יש תמיכה ועזרה).

מבנה הקייטנה מאפשר לילדים להעסיק את עצמם בצורה בטוחה ומוגנת, להיות שמחים ועצמאיים.

הקייטנה פועלת ברוח החינוך האנתרופוסופי (הרחבה ב”גישת החינוך”).

העקרונות החינוכיים של הקייטנה

הקייטנה נוקטת בחינוך ובו עבודה ממשית על העצמיות של הילדים במגוון תחומים:

העצמת הביטחון העצמי – הילדים חותכים, מנסרים, לשים, לומדים אחריות על אש בפיקוח כמובן, ועוד ועוד…

חינוך לשיתוף ולהתחשבות באחר– מי שאינו משתף פעולה, נעזר או עוזר מוצא שלא הספיק, לא הסתדר, ומגלה שאין כמו תמיכה הדדית. פיתוח הדמיון וכושר ההמצאה- הילדים עסוקים מטעמנו, אך גם לומדים להעסיק את עצמם, לפתח אחריות ודמיון ולרקום תכניות. האטרקציות אינן “מוגשות בכפית”. צריך ללמוד לדרוש, להתאמץ, לשכלל את העצמי ולהמציא בשבילן.

פעילות מאתגרת – זהו מרכיב מרכזי באופייה של הקיטנה – אנחנו מלמדים את הילדים לעבוד עם אולרים, עם גפרורים, עם אש גלויה ועם שמן לצ’יפס. יחד עם זאת, אנחנו איתם וסביבם. ביום בישול יושב מדריך ליד כל מדורה ועוברים גם מדריכים “פקחים”. מעל עשרים שנה – אפס תקלות.

התנועה בחורשה מחייבת עליה וירידה בשבילים והתמצאות בשטח. הרגלי עבודה – הרגלי העבודה מוגשים שוב ושוב בהסברים בשעות הריכוז (בקר וצהריים) ותוך פיקוח מתמיד של מדריכים בסביבה. אנחנו מלמדים איך לערוך את המדורה, איך להדליק אותה, איך לייצב סיר על האש, איך לחתוך, איך לנסר, איך לשבור ענפים יבשים וכדומה.

הקייטנה פועלת ברוח האנתרופוסופיה: מרחב פתוח עם בטחון ותחושת מוגנות. החובות הפיזיות המוטלות על הילדים הן: חבישת כובע, קבלת סמכות של המדריכים, ושתייה מרובה. המנהלת של הקייטנה נמצאת תמיד כאוזן קשבת לילדים ולהורים.

הגישה החינוכית שלנו מביאה בחשבון שהילדים באים אל הקייטנה מתוך התלהבות, ואם ילד נתקל בקושי חברתי – הוא יחפש דרך לבטא זאת. אם איננו מוצא את מקומו – לעיתים יעליב, לעיתים יכה. אנו כמדריכים צריכים לבחון מה קרה לילד ומדוע הוא חורג ממנהגו ולעזור לו לפתור את הבעיה (לא לפתור בשבילו אלא לעזור לו לעשות זאת בעצמו).

אם קושי בחבורה מסוימת – מוצמד לה מדריך בוגר שבוחן את הצד החברתי לעומקו ומוצא דרך להוביל את הילדים לפתרון. המדריכים יודעים כי בעיות חברתיות מצריכות אדם מבוגר ולא נער. אך גם המדריכים לומדים להנהיג ולכוון את הצעירים, בבחינת אחים בוגרים. בקייטנה שלנו לא צועקים, לא גוערים, לא שופטים ולא מעליבים אלא עוזרים, תומכים, צוחקים ומקשיבים.

ארגון ומבנה הקייטנה:

הפעילות והארגון בקייטנה הם דינאמיים. הילדים מחולקים לקבוצות ספירה וקל לנו לספור אותם. יש בקייטנה כמאה ילדים בוגרי כתות א’ עד ה’. רוב המדריכים הם בוגרי הקייטנה וכולם עוברים הדרכה והכשרה משמעותיים לפני הקייטנה, ומתודרכים על ידי טלי באופן שוטף ועקבי, מכירים היטב את השטח ואת הגישה החינוכית.

צוות הקייטנה כולו נמצא כאן כדי להעצים את הילדים. להיות אחים בוגרים ואוהבים. בממוצע – על כל 7 ילדים יש איש צוות. ילדים רבים חוזרים לאחר שבגרו לשנתיים של הכשרה, ובה הם מתודרכים להנהיג, לגבות משמעת ולהוביל את הצעירים מהם. בשעות הפעילות הילדים חופשיים ובדרך כלל נעים בין הפעילויות השונות המוצעות בו-זמנית, בין חברים קרובים או ילדים בעלי עניין משותף. אנו נותנים מסגרת של בטחון ודואגים לצד החברתי.

הילדים מתחלקים ל”מחנות” לפי רצונם. תפקידנו לראות שכולם מצוותים ומאושרים.

סדר היום:

  • זמני ריכוז וזמני פיזור
  • הבוקר מתחיל בפגישה וספירה
  • לאחר מכן הולכים ביחד אל היער
  • מתרכזים למפגש בוקר לאחר הבאת הציוד
  • מתפזרים לקבוצות עשייה (אומנות וחוגים)
  • מתקבצים לאוכל משותף
  • מתפזרים לפעילויות שונות, חלקן מובנות וחלקן עצמאיות
  • מתכנסים לריכוז של סוף היום

הילדים יכולים לבחור בכל רגע נתון מה הפעילות שמתחשקת להם (בשונה מכיתה בבית ספר, שבה כולם עכשיו צריכים לצייר או לרוץ). התאמה גם לילדים אנרגטיים וגם לילדים עדינים יותר בשעות ה”פיזור” אפשר לעסוק בפעילות גופנית (טיפוס קיר, חבל, כדורגל, קפיצות, משחקי שדה ועוד) ואפשר לעבוד ב”מחנות” (בניית המחנה שלך, גילוף כלי אוכל)  ויש “חוגים”.

בשנים שעברו למדנו ג’ו-גיצו, קפוארה, סייף מקצועי ועוד, המצאנו המצאות כמו ליאונרדו דה-וינצ’י ושחקנו כדורגל, למדנו קליגראפיה יפנית וקיפולי נייר, שחקנו “איילה” , למדנו לרקוד ריקודים מברזיל, ישבנו ב”טקס תה” יפני, ציירנו בהדרכה מעולה על לוחות קנבס ועוד ועוד, על פי נושא הקיטנה.

העשרות:

במהלך הקיטנה מובאות “העשרות” מבחוץ: מופע בטוקאדה מברזיל, מופע תיאטרון “בוטו” מיפן, מופע חמת חלילים מאנגליה, מופע תיאטרון מסכות הקומדיה דל-ארטה מאיטליה ומשפחה בדואית שהתייצבה על כבשיה ועזיה וילדיה בחורשת הקיטנה.